سجام چیست؟

سجام چیست؟

سجام به معنای «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است.

سامانه سجام توسط «سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه» زیر نظر سازمان بورس فعالیت می‌کند. این سامانه صرفا جهت ایجاد خدمات یکپارچه ساخته شده است. این سامانه جهت سهولت سرمایه گذاران ساخته شده است.

تمامی اطلاعات سرمایه گذاران در سایت ذخیره می‌شود و نیاز نیست برای هر کاری مانند ثبت نام در کارگزاری دیگر، فرم جدیدی تکمیل کنیم. تمامی مباحث مالی از جمله گرفتن سود سهام، ثبت نام در صندوق‌های سرمایه‌ گذاری و ثبت نام در کارگزاری از این سامانه انجام شود و شخص نیازی به ارائه‌ی مدارک و پر کردن فرم نداشته باشد.

سامانه سجام

ثبت نام سجام بورس

طبق قانون سازمان بورس کسانی که قصد دارند کد بورسی دریافت کنند باید در سامانه سجام ثبت نام کنند (این ثبت نام الزامی است.)
ما فقط یک بار در سجام ثبت نام می‌کنیم و دیگر لازم نیست به آن سایت مراجعه کنیم.

تمامی خرید، فروش، سهام و پول ها ما در کارگزاری موجود هست.

آموزش دریافت کد بورسی سجام

برای فعالیت در بازار سرمایه ابتدا نیاز به دریافت کد بورسی سجام داریم.

کد‌بورسی سجام باعث می‌شود اطلاعات مالی ما در این سامانه ثبت شود و اگر قصد ثبت نام در کارگزاری دیگر را داشته باشیم، نیاز نیست سهام را به صورت دستی جابجا کنیم. در سجام تمام اطلاعات مالی ثبت شده است و با وارد کردن کد سجام می‌توانند سهام ما را جابجا کنند.

در صورتی که طبق آموزش نوشته شده در چند خط بالاتر، از طریق کارگزاری آگاه ثبت‌نام کرده باشید، دیگر نیازی به پرداخت هزینه و ثبت‌نام در سجام ندارید؛ چرا که کارگزاری آگاه به صورت خودکار شما را در سجام ثبت‌نام رایگان می‌کند.

مزایای سامانه سجام

مهم‌ترین مزایای سامانه‌ی سجام:

  • دسترسی به تمام سرویس‌های بازار سرمایه
  • دریافت سود مجامع
  • قابلیت ویرایش اطلاعات شخصی

کد پیگیری سجام

کد پیگری سجام یک عدد ده رقمی می‌باشد که برای احرازهویت نیاز است.

کد پیگیری سجام باعث می‌شود کارگزاری‌ها و موسسات مالی به وسیله‌ی این کد به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند و دیگر نیاز به پر کردن فرم ندارید.
برای اهزار هویت در کارگزاری لازم است ابتدا کد سجام را دریافت کنید.

هزینه ثبت نام در سامانه سجام

هزینه ثبت نام در این سامانه مبلغ ۱۰ هزار تومان است.
نکته: کسانی که از کارگزاری آگاه کد بورسی دریافت می‌کنند دیگر لازم نیست در سجام ثبت نام کنند چون اطلاعات شخص برای سامانه سجام نیز ارسال شده و هزینه‌ی ثبت نام را کارگزاری پرداخت می‌کند.

پشتیبانی سجام

درصورتی که در زمان ثبت نام مشکلی به وجود آمد می‌توانید با پشتیبان سجام با شماره 1569 تماس بگیرید.