تحلیل بنیادی در بورس چیست؟

تحلیل بنیادی در بورس چیست؟

تحلیل بنیادی در بورس روشی برای به دست آوردن ارزش ذاتی سهام است.

در تحلیل بنیادی به بررسی صورتها‌ی مالی شرکت میپردازیم.
تحلیل بنیادی صورت سود و زیان شرکت، ترازنامه، صورت جریان وجوه نقد را برسی کرده، با در نظر گرفتن عواملی همچون اقتصاد کلان به ارزش گذاری سهام شرکت می‌پردازیم.

مزایای تحلیل بنیادی

مزایای تحلیل بنیادی به دست آوردن ارزش ذاتی سهام است.

کسانی که در بازار بورس سرمایه گذاری می‌کنند به دنبال روشی هستند که سهام‌های ارزان بازار را خرید کنند. با استفاده از تحلیل بنیادی می‌توان یک شرکت را ارزش گذاری کرد و اگر قیمت کنونی سهام پایین تر از ارزش ذاتی باشد، آن سهام برای سرمایه گذاری مناسب است.

معایب تحلیل بنیادی در بورس

از معایب علم تحلیل بنیادی این است که ممکن است گزارش شرکت ها کمی با تاخیر ارسال شوند که این امر طبیعی است. در نتیجه معامله‌گر در آن فرصت نمی‌تواند کاری انجام دهد چون منتظر گزارش شرکت است. هر چند آگاه بودن به علم بنیادی میتواند مفید باشد و اصلا قصد تخریب این علم را نداریم، ولی بسیاری از تحلیلگرهای تکنیکال بر این اعتقاد هستند که علم تکنیکال برای آنها کفایت میکند و نیاز به علم دیگری ندارند.
اما تحلیل بنیادی نیز کمک می‌کند تا بتوانیم بر اساس صورت های مالی شرکت ارزش قیمتی سهام را به دست آوریم.

در بورس، تحلیل تکنیکال بهتر است یا تحلیل بنیادی؟

برای ورود به بورس بهتر است ابتدا تحلیل تکنیکال را بیاموزیم.

اگر بخواهیم بدون تعصب به این موضوع نگاه کنیم قطعا جواب سوال ما تحلیل تکنیکال است. شخصی که برای ورود به بورس، تکنیکال یاد میگیرد میتواند در هر بازاری وارد شود و برایش فرق نمیکند در بازار ایران سرمایه گذاری کند یا در بازار های دیگر مثل سکه، طلا، زعفران یا حتی فارکس.
نکته: خوب بودن تحلیل تکنیکال به معنای بد بودن تحلیل بنیادی نیست زیرا در راستای یک دیگر هستند. اما تحلیل تکنیکال بسیار ساده و کاربردی است.

مزایای تحلیل تکنیکال بورس