بورس چرا نوسان دارد؟

بورس چرا نوسان دارد؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل تاثیرگذار در ایجاد نوسان معاملات بورس گفت: تا پایان سال به دلیل وجود فضاهای مناسب جهانی و احتمال ثبات قیمت ارز، روزهای کم هیجانی را در این بازار شاهد خواهیم بود و شاخص بورس در مسیر صعودی با شیبی ملایم قرار می‌گیرد.

بورسبورس چرا نوسان دارد؟

سلمان نصیرزاده با اشاره به افت شاخص بورس در معاملات دیروز بازار سهام بیان کرد: مجموعه عوامل بنیادی و روانی بر بازار حاکم است، این موضوع نشات گرفته از ابهام‌های منفی است که به بازار تزریق شده است.

وی با بیان اینکه به لحاظ بنیادی همان عاملی که باعث شد شاخص بورس در دو سال اخیر تا کانال دو میلیون واحد رشد کند، در روند اصلاحی بازار تاثیرگذار بود، اظهارکرد: بیشتر این موضوع ناشی از انتظارات تورمی و نرخ ارز بود و منجر به افزایش قیمت سهام شد، اکنون نقطه مقابل این مسائل در بازار ایجاد شده است و بازار انتظار کاهش سرعت نرخ تورم را دارد و نگران این است که نرخ دلار بیش از اینها کاهش پیدا کند.

 

نصیرزاده با تاکید بر اینکه در طول سال‌هایی که بورس در حال فعالیت بود تورم محور بوده است، گفت: با توجه به اینکه سهام شرکت‌های جدید به بورس ورود کردند اما رشد این بازار نشات گرفته از تورم بوده است، بدین معنا که هر زمان تورم با جهش همراه شده است بورس با سرعت زیادی در مسیر افزایشی قرار گرفت، اکنون هم بازار با نقطه مقابل این فضا روبه‌رو شده است.

فروش قسطی در آقای فرش! فرش دستبافت
کاشت مو با نوبت دهی خصوصی و محیط کاملا ضدویروس
5درصد تخفیف مطمئن ترین موسسه حمل لوازم منزل و اداره با فوم و کارتن چند لایه
آی وی اف موفق و مثبت | پیشرفته‌ترین مرکز ناباروری خاورمیانه

این کارشناس بازار سرمایه افزود: وجود برخی از تصمیم‌گیری‌ها در مورد قیمت‌گذاری‌ها در بازار در کنار انتظارات تورمی باعث ایجاد نوسان در معاملات بورس و کاهش اعتماد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه شده است.

وی اظهارکرد: اکنون در بازار با دو نوع تورم جهانی و داخلی روبه‌رو هستیم، در بازارهای جهانی به دلیل متورم بودن قیمت‌ها، قیمت‌های جهانی رو به افزایش است، با توجه به قیمت‌های جهانی روند بازار می‌توانست بهتر از این‌ها باشد و از فضای بازار جهانی منتفع شود اما اکنون بحث قالب در بازار موضوع انتظارات تورمی و تغییر فضا در بحث تورم داخلی است.

به گفته نصیرزاده، به محض اینکه بازار وارد مسیر تعادلی می‌شود، برخی از تصمیم‌گیری‌ها بازار را از مسیر خود خارج و وارد مدار نزولی می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهارکرد: یکی دیگر از ریسک‌های آینده بازار، موضوع آزادسازی سهام عدالت است که سازوکار این آزاد‌سازی همچنان برای فعالان این بازار مبهم است.

وی با بیان اینکه با توجه به چنین عواملی می‌توان اعلام کرد که بازار برای میان‌مدت با تغییر روند از صعودی به نزولی وارد فضای اصلاحی شده است، گفت: از دید میان‌مدت می‌توان آن را اصلاح تلقی کرد اما در کوتاه مدت بازار به دلایلی مانند انتشار گزارش‌های فصلی، فصل مجامع و تحولات بازار جهانی در تلاش برای تغییر روند است و ممکن است به صورت موقتی دوباره به مسیر صعودی بازگردد.

نصیرزاده با اشاره به اینکه اکنون نرخ دلار در محدوده ٢٥ هزار تومان قرار دارد و این بازار دارای دو نگاه است، اظهارکرد: نگاه خوشبینانه بدین صورت است که دلار اکنون در کف قیمتی قرار دارد و در حال آماده‌سازی برای رشد دوباره است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق رخ دهد روزهای خوبی پیش‌روی بازار سرمایه قرار خواهد گرفت، نگاه دیگر این است که دلار در حال سقف‌سازی در این قیمت است و با گشایش‌های سیاسی از هیجان نرخ ارز تخلیه می‌شود و ممکن است نرخ دلار تا محدوده ٢٠ هزار تومان کاهش یابد که این موضوع به نوبه خود بر روند نزولی بازار تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: از الان به بعد باید حداقل‌ها را در بورس لحاظ کنیم که این امر باعث کنترل ریسک و ایجاد ثبات در بازار می‌شود و از این طریق می‌توان با تمرکز بیشتری در این بازار سرمایه‌گذاری کنیم.

نصیرزاده با بیان اینکه اکنون بازار دارای ابهام منفی برای احتمال ایجاد گشایش‌ها، کاهش نرخ دلار و کاهش سرعت نرخ تورم است که این امر باعث ایجاد فضای رکودی در کشور شده است، گفت: در صورت ایحاد ثبات نسبی در قیمت دلار و نرخ تورم، بازار سرمایه از باقی بازارها پیشی می‌گیرد و بازدهی بهتری را در اختیار سهامداران قرار می‌دهد.

 وی روند معاملات بورس را پیش‌بینی کرد و گفت: ظرفیت و امیدواری پیش‌روی فعالان بازار ناشی از انتظار انتشار گزارش‌های مثبت ٩ ماه شرکت‌ها است که این موضوع خود می‌تواند به عنوان یک محرک و سرعت‌گیر افت در بازار قلمداد شود اما سهامداران نباید انتظار رشدهای غافلگیرکننده را داشته باشند در عین حال با این محرک در مقطع کنونی انتظار افت‌های سنگین را هم نمی‌توان داشت.

این کارشناس بازار سرمایه اظهارکرد: با توجه به کم عمق شدن بازار سرمایه فروشنده زیاد است اما تا پایان سال به دلیل وجود فضاهای مناسب جهانی و احتمال ثبات قیمت ارز، روزهای کم هیجانی را در این بازار خواهیم بود و شاخص بورس در مسیر صعودی با شیبی ملایم قرار می‌گیرد.